Uspešno poslujete na nekoj od frilens platformi, ali ste i sami svesni da to nije dovoljno. Uz to, smatrate da imate još mnogo toga da ponudite. Sledeći korak je, u tom slučaju, pokretanje bloga, stranice ili grupe gde ćete moći da negujete svoju kreativnost i proširite svoje poslovanje. Ali gde to uraditi?
Kada odlučimo da budemo vidljivi na društvenim mrežama i da svoje poslovanje na taj način proširimo ili jednostavno reklamiramo svoj brend ili biznis, pred nama se nalazi široka lepeza mreža koje možemo da koristimo, ali se svi ti izbori na kraju ipak svode na dve glavne platforme kada je poslovanje u pitanju: Fejsbuk i Instagram. Pitanje koje se samo nameće je: za koju od ove dve društvene mreže se odlučiti?
Od nas zavisi da li ćemo se oslanjati na statistiku i tako birati mesto koje može doneti dodatne prihode, pratioce i potencijalne klijente ili na lične afinitete, te birati u skladu sa tim kojoj platformi smo više naklonjeni. Ukoliko odlučimo da nam zvezda vodilja bude statistika, doći ćemo do zaključka da je verovatno bolje da napravimo stranicu na Fejsbuku, jer ova mreža i dalje ubedljivo vodi, ima više aktivnih korisnika na mesečnom nivou, jako dugo se održala i gotovo svako danas (i danas) ima profil na Fejsbuku. Nesumnjivo je platforma koja ima veliki potencijal. Međutim, nije sve crno-belo i nije sve statistika. Svet društvenih mreža je višeslojan, a poslovanje na mrežama je mnogo složenije nego što izgleda.

Tu na scenu stupa Instagram – moja omiljena aplikacija i jedna od najbrže rastućih društvenih mreža, što nas možda ponekad pogrešno navodi na zaključak da je mnogo popularniji od Fejsbuka. Za početak, ove dve platforme su potpuno različite i nude mogućnosti koje ne možemo da poredimo. Služe različitim svrhama. Na primer, ako se odlučimo Instagram, trebalo bi da imamo na umu da je to jedna vizuelna platforma, mreža na kojoj je slika ono što treba da privuče potencijalne klijente i pratioce uopšte. Primarni format objave na Instagramu je fotografija, dok je tekst propratni sadržaj. Na Fejsbuku je suprotno. Iz tog razloga, od ove dve mreže ne možemo i ne treba da očekujemo iste rezultate i istu strukturu pratilaca iako je stvorena čvrsta veza između njih.
Usudila bih se da kažem da je Instagram jedna razigrana platforma koja dopušta mnogo eksperimentisanja i mnogo bliskiji odnos sa ljudima koji nas prate, dok je Fejsbuk, na izvestan način, ozbiljniji, formalniji i informativniji. Ljudi na Instagramu ne osećaju potrebu da interaguju sa drugim ljudima i sa stranicama, već to dolazi nekako spontano i prirodno – jednostavno, takvo je ,,okruženje”. Na Fejsbuku biti angažovan na taj način nije u fokusu. Kad smo kod fokusa – Instagram je hiperfokusiran, ne nudi mnogo različitih aktivnosti (tamo možemo da reagujemo, lajkujemo, komentarišemo i dopisujemo se), što nije slučaj sa Fejsbukom, gde postoji mnogo integrisanog sadržaja i mnogo aktivnosti koje nisu svojstvene društvenim mrežama. U tom smislu, nude potpuno različita iskustva.

Još jedna važna stavka koja ide u prilog Fejsbuku jeste i činjenica da ova mreža i dalje uživa poseban ugled u virtuelnom svetu. Nismo uvek svesni da je tako, a kao primer dajem svoje iskustvo. Pokrenula sam stranicu na Instagramu i planirala da ona postoji samo na tom mestu. Međutim, osećala sam izvesnu potrebu da moja stranica postoji i na Fejsbuku, iako ga koristim u jako maloj meri i teško mi je da tamo budem aktivna, ali Fejsbuk stranica pruža mogućnost deljenja tekstualnog sadržaja, što prirodi moje stranice ponekad mnogo više odgovara od Instagrama.
Da li to znači da možemo da istovremeno poslujemo i postujemo na obe platforme? Aposlutno! Štaviše, poželjno je jer ćemo tako dopreti do većeg broja ljudi, tj. klijenata. Ukoliko nam više odgovara jedno mesto, i to je sasvim u redu, ali važno je da razumemo da poenta nije da biramo – da vagamo ili osećamo – gde ćemo biti prisutni. Važno je da pronađemo način da obe koristimo kako treba, jer iz obe možemo izvući mnogo toga dobrog. Instagram nije zamena za Fejsbuk niti je Fejsbuk bolji od Instagrama. Ako se bavimo pisanjem, usredsredićemo se možda na Fejsbuk, ali to ne znači da treba da zapostavimo Instagram (odličan primer je @the.coffeewriter – bavi se pisanjem, ali vodi sjajnu Instagram stranicu o tome). Ukoliko se pak bavimo dizajnom, Instagram stranica će biti pogodnija za povezivanje sa trenutnim i budućim klijentima, ali nemojmo zaboraviti mogućnosti koje pruža starija i popularnija društvena mreža. Živimo u vremenu koje nam dozvoljava da u pogledu korišćenja društvenih mreža budemo slobodni i kreativni.
Autor: Ivana Matić
Tokom i nakon studija hispanistike, oprobala se u nekoliko poslova koji nisu nužno podrazumevali znanje španskog jezika, da bi svoje mesto našla u startup kompaniji u kojoj ima priliku da radi na španskom jeziku i da prevodi sve što joj dođe pod ruku. Na fakultetu se zaljubila u Latinsku Ameriku, a tu ljubav je negovala i kao član Društva hispanista Srbije, gde je imala priliku da učestvuje u organizaciji Međunarodne letnje škole latinoameričkih studija 2019, 2020. i 2021. godine. U okviru Društva 2021. godine vodi podkast pod nazivom Hispanizacija. Po diplomiranju otvara instagram stranicu Prevodrom i počinje da istražuje nepregledne mogućnosti koje ta društvena mreža nudi. Zanimaju je frilensing, IT i prevođenje u oblasti IT sektora.