Zli jezici će reći da vođenje društvenih mreža ne bi trebalo da predstavlja težak zadatak i da to svako može da radi. Istina je poprilično daleko od tog verovanja, a sve je dalja budući da se društvene mreže neprestano razvijaju. Da ne izisukuju mnogo vremena, ne bi postojale pozicije sa fokusom isključivo na njima. Kopirajting je tek jedan od aspekata reklamiranja i rada na internetu, i to je pozicija za sebe. Međutim, dobra vest je da, ukoliko ste početnik, skoro ste otvorili stranicu na Instagramu ili Fejsbuku, sve to ili makar deo tih zadataka možete da izvršavate sami.
Da se razumemo, uvek je bolje angažovati stručnjaka i ne razmišljati o stvarima o kojima ne znamo mnogo, ali velika je verovatnoća da ćete sve te poslove na početku (ili uvek) raditi upravo vi. Vodeći svoju stranicu naučićete, između ostalog, i kako da pišete prodajne tekstove, tj. kopije (eng. copy). Možda ćete jednostavno otkriti da i to umete da radite, a možda će vam pisanje takvih tekstova ići od ruke samo zato što pišete o nečemu što vam je važno i o čemu znate – znate koju priču vaša usluga treba da ispriča. To vas, naravno, ne čini kopirajterom, ali vas čini dobrim kopirajterom za vašu uslugu.
Možda vam se kopirajting dopadne, pa odlučite da nastavite time da se bavite, možda se zadržite samo na kratkim opisima ispod fotografija na Instagramu, možda uvidite da u tome niste dobri i da ne želite da budete pisac prodajnih tekstova – i to je sasvim u redu. Ali morate početi i morate pokušati. Današnje vreme jednostavno nameće takav princip rada i takva pravila. Ta pravila se nikako ne moraju poštovati, ali rezultati će u tom slučaju neminovno izostati. Zašto su nam potrebni prodajni tekstovi? Potrebni su nam, jer nas u moru usluga i proizvoda na koje naletimo u toku dana sama činjenica da neko prodaje uslugu koja nam treba ili torbu kakvu moramo da imamo neće navesti da razmislimo o kupovini. Zašto bismo? No, koliko puta ste zastali, oduševili se kolačima koje nikada niste probali, koji se prave u poslastičarnici u kojoj nikada niste bili i pomislili kako biste već sutra otišli da ih probate samo zato što opis procesa izrade tih kolača deluje omamljujuće, gotovo čarobno? Poželeli ste da ih kupite jer ste videli koliko truda i ljubavi se ulaže u njih. Samo što vi to niste videli, već pročitali. I u tome je sva moć teksta koji prodaje.
Međutim, konstrukcija „prodajni tekst“ ne zvuči nimalo magično, privlačno i moćno. Na pomen sintagme verovatno pomislite na duži tekst ustaljene forme koji ne ostavlja mnogo prostora za kreativnost. Ako je tako, grešite. Pojam je vrlo rastegljiv i, štaviše, zahteva kreativnost, jer bez nje danas nema uspešnog poslovanja. Možete imati dobru fotografiju, odličan dizajn, ali ako tekst koji je prati ne nudi ništa autentično, novo, sveže i zanimljivo, ona će ostati samo dobra fotografija. Ukoliko pak u reči vešto upakujete misiju iza svoje usluge, ta sjajna fotografija će biti samo dodatak koji je doprineo prodaji tako što je privukao i zadržao nemirno oko budućeg klijenta. Prodajni tekst ili copy treba da potencijalnim klijentima (ili kupcima) objasni zašto treba da kupe od vas, ali ne objašnjavajući, tj. ne dajući razloge eksplicitno, jer svi mi znamo zašto nam i kada trebaju prevodilačke usluge, zašto nam trebaju časovi stranog jezika ili zašto nam je potreban neko ko bi dizajnirao logo za stranicu koju vodimo. Copy daje odgovor na pitanje zašto nam trebaju usluge koje nudi baš ta stranica ili baš ta osoba, a ne bilo ko drugi.
Ukoliko već poslujete i na društvenim mrežama, verovatno ste o ovoj temi razmišljali i znate koliko je važno istaći se, jer ako u tome danas uspete, definitivno imate ono što je potrebno. Ukoliko se još niste odlučili na ovaj korak, zakoračite i ne razmišljajte o tome da li je nešto ispravno ili ne. Biti sam svoj kopirajter je fenomenalna stvar, jer, zaista, ko bolje od vas zna šta želite da ispričate i koju vrednost nudite ovom svetu kada reklamirate svoje usluge na internetu?
———————————————————————————————————————————————
Autor: Ivana Matić
Tokom i nakon studija hispanistike, oprobala se u nekoliko poslova koji nisu nužno podrazumevali znanje španskog jezika, da bi svoje mesto našla u startup kompaniji u kojoj ima priliku da radi na španskom jeziku i da prevodi sve što joj dođe pod ruku. Na fakultetu se zaljubila u Latinsku Ameriku, a tu ljubav je negovala i kao član Društva hispanista Srbije, gde je imala priliku da učestvuje u organizaciji Međunarodne letnje škole latinoameričkih studija 2019, 2020. i 2021. godine. U okviru Društva 2021. godine vodi podkast pod nazivom Hispanizacija. Po diplomiranju otvara instagram stranicu Prevodrom i počinje da istražuje nepregledne mogućnosti koje ta društvena mreža nudi. Zanimaju je frilensing, IT i prevođenje u oblasti IT sektora.